• ما را دنبال کنید

چگونه یک هدیه‌ی گروهی آماده کنیم؟

 

آداب هدیه گروهی، با آداب انتخاب هدیه به‌صورت شخصی قدری متفاوت است و عدم رعایت این آداب، شاید کیفیت تجربه این حرکت جمعی را مخدوش کند. برعکس، اگر این آداب را در فرایند مدیریت هدیه گروهی رعایت کنید، آنگاه این تجربه را به خاطره‌ای زیبا و ماندگار تبدیل خواهید کرد.

واقعیت این است که رعایت آداب هدیه گروهی ازآن‌جهت اهمیت دارد که این تلاش جمعی، می‌تواند هم برای برگزارکننده و هم شرکت‌کنندگان، چالش‌هایی را ایجاد کند. این چالش‌ها به‌نوبه خود می‌توانند باعث ایجاد استرس شده و همه را به‌طور یکجا، تحت تأثیر منفی قرار دهند. هدف از انتخاب و خرید هدیه گروهی، ثبت یک اتفاق مثبت است و بی‌تردید هیچ‌کس نمی‌خواهد یک اتفاق خوب، به یک رویداد تلخ تبدیل شود و دراین‌بین، خدای‌نکرده، کسی از کسی برنجد یا خوشحال کردن یک فرد، به بهای رنجش افراد دیگر تمام شود. با توجه به اهمیت موضوع، تصمیم گرفتیم این مطلب از یک‌چیز را به معرفی و تبیین آداب هدیه گروهی اختصاص دهیم.

۱-آماده مواجهه با واکنش‌های مختلف باشید!

آگاهی از آداب هدیه گروهی، کمکتان می‌کند تا برای مواجهه با رویدادهای غیرمنتظره آمادگی داشته باشید. اینکه کسی نخواهد در تلاش جمعی شما مشارکت داشته باشد، امری کاملاً طبیعی است. ممکن است فردی با گیرنده هدیه، احساس صمیمیت بیشتری کند و بخواهد یک کادوی شخصی به او بدهد. گاهی هم ممکن است فردی شرایط اقتصادی دشواری داشته باشد. در چنین مواقعی، می‌توانید در جستجوی راه‌هایی باشید تا افرادی که توانایی مالی کافی را برای مشارکت در این تلاش جمعی ندارند، به شکل دیگری در آن ایفای نقش کنند. نگهداری از هدیه یا بسته‌بندی آن ازجمله کارهایی هستند که می‌توانید به این دسته از افراد بسپارید.

۲-مشارکت را برای دیگران آسان کنید!

یکی دیگر از آداب هدیه گروهی، تسهیل امر مشارکت برای دیگران است. اینکه از قبل تعیین کنید هر فرد X تومان بابت خرید هدیه پول دهد، شاید ایده وسوسه‌انگیزی به نظر برسد. اما ما باید شرایط اقتصادی متفاوت افراد را نیز در نظر بگیریم. در اینجا دو راه وجود دارد. نخست آنکه می‌توانید به‌عنوان پیشگام این مشارکت جمعی، از قبل خودتان هدیه‌ای بخرید و این احتمال را در نظر بگیرید که ممکن است میزان مشارکت دیگران، کمتر از برآورد شما به ازای مقدار مشخصی از پول باشد و درنهایت شما سهم بیشتری برای خرید هدیه بگذارید. راه دوم هم آن است که بدون تعیین هیچ مبلغی از قبل، سهم افراد مختلف را جمع‌آوری کرده و با توجه به میزان پولی که جمع می‌شود، نسبت به خرید یک هدیه مناسب اقدام کنید.

۳-برای مشارکت، مهلت زمانی در نظر بگیرید!

فرصت دادن، مورد دیگری است که باید در آداب هدیه گروهی به آن توجه داشته باشید. افرادی که بودجه محدودی دارند یا به هر دلیلی با مشکلات اقتصادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، احتمالاً برای مشارکت در خرید گروهی هدیه، به چند روز زمان برای تهیه پول نقد نیاز دارند. بنابراین به‌جای آنکه دوستان یا همکارانتان را تحت‌فشار بگذارید، به آن‌ها چند روز زمان دهید. این اقدام نشانه‌ای از درک و ملاحظه شماست. یک ایده خوب دیگر برای جمع‌آوری پول، استفاده از وسیله‌ای مثل قلک یا گلدان است. به‌این‌ترتیب، شرکت‌کنندگان این امکان را خواهند داشت که بدون نگرانی بابت فاش شدن مبلغ اندکی که وسط می‌گذارند، به‌طور مخفیانه در این تلاش جمعی، شرکت کنند.

۴-درباره عدم تخطی از قوانین و سیاست‌های محیط کار، اطمینان حاصل کنید!

هم‌راستایی با خطی‌مشی‌ها، یکی دیگر از مهم‌ترین آداب هدیه گروهی محسوب می‌شود. اگر در تلاش هستید تا برای یکی از همکارانتان، یک هدیه گروهی تهیه کنید، باید مطمئن شوید که برنامه‌ها و اقداماتتان مغایرتی با خط‌مشی‌ها و سیاست‌های شرکت یا سازمان نداشته باشد. آداب هدیه جمعی در محیط کار می‌تواند متفاوت از مکان‌های دیگر باشد. بعضی شرکت‌ها سیاست‌هایی دارند که بر اساس آن، هرگونه جمع‌آوری پول را در محل کار ممنوع می‌کنند. بنابراین قبل از اینکه کارتان را آغاز کنید، از انطباق با سیاست‌های سازمان و عدم تخطی از آن‌ها اطمینان حاصل کنید.

۵-رد کردن مؤدبانه، هیچ اشکالی ندارد!

حتی اگر در آغاز یا مدیریت خرید هدیه، نقشی ندارید، باز هم باید با یکی از مهم‌ترین آداب هدیه گروهی، آشنا باشید. چنانچه از شما درخواست کرده‌اند تا در یک تلاش جمعی برای خرید کادو برای دوست یا همکار، شرکت کنید و شما به هر دلیلی، مایل به همراهی با این جریان نیستید، هیچ اشکالی ندارد که آن درخواست را رد کنید. تنها نکته‌ای که در این شرایط باید به خاطر بسپارید این است که عدم موافقتتان را در کمال ادب، متانت و خوش‌رویی ابزار کنید.

ممکن است برنامه‌تان این باشد که به فرد موردنظر، به شکل جداگانه کادو دهید و شاید هم اصلاً وضعیت مالی‌تان در آن مقطع طوری باشد که حضور در این تلاش جمعی، شرایط را برایتان سخت کند. باور کنید اینکه چرا مایل به همراهی با دیگران نیستید، زیاد مهم نیست. یادتان باشد شما هیچ تعهدی به دیگران نداده‌اید که درخواست‌های آن‌ها را اجابت کنید. آنچه مهم است رعایت ادب و نشان دادن درک بالایتان است. شما باید هم‌زمان با رد کردن درخواست، از کسی که برای این حرکت جمعی قشنگ، پیش‌قدم شده، تشکر کنید و به او نشان دهید که برای تلاشی که به خرج می‌دهد، ارزش و احترام قائل هستید. همین‌که این یک نکته از آداب هدیه گروهی را رعایت کنید، کارتان را به‌درستی انجام داده‌اید.

سخن آخر

حالا به‌واسطه آگاهی از آداب هدیه گروهی، احتمالاً بهتر می‌توانیم این حرکت جمعی را مدیریت کنیم. به‌عنوان یک قاعده کلی در نظر داشته باشید که فلسفه هدیه گروهی، مشارکت افراد و تقسیم هزینه خرید هدیه بین دوستان یا همکاران است. دراین‌بین هرچند استقبال از این مشارکت، اهمیت زیادی دارد، اما باید این واقعیت را درک کنیم که همه افراد الزاماً مبلغ مشابهی را برای خرید هدیه گروهی، وسط نمی‌گذارند یا به هر دلیلی، تمایلی به همراهی نخواهند داشت.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید