• ما را دنبال کنید
هدیه

چطوری بهترین هدیه را برای عزیزامون انتخاب کنیم

 

راهنمای انتخاب هدیه چه کمکی به ما می‌کند؟ قبل از پاسخ به این سؤال، بگذارید کمی درباره خود هدیه دادن صحبت کنیم. از نظر علمی ثابت شده که خرید هدیه برای دیگران، می‌تواند حتی از حالتی که آن پول را برای خودمان خرج می‌کنیم، احساس بهتری برایمان ایجاد کنید. هدیه دادن، هم اهداکننده و هم دریافت‌کننده آن را خوشحال می‌کند و باعث می‌شود احساس کنیم دنیای جای بهتری برای زندگی کردن است.

بااین‌حال، خرید هدیه برای دیگران، می‌تواند قدری استرس‌زا باشد. بسیاری از اوقات، در یافتن بهترین هدیه، احساس تردید و استیصال می‌کنیم و اینجاست که یک راهنمای انتخاب هدیه می‌تواند حسابی کمکمان کند. به همین دلیل در این مقاله از یک‌چیز تلاش کرده‌ایم تا در حل این چالش، همراهی‌تان کنیم. پس این شما و این هم شش مرحله‌ در راهنمای انتخاب بهترین هدیه!

۱-فهرستی از علاقه‌مندی‌های فرد مقابل تهیه کنید!

در اولین مرحله از راهنمای انتخاب هدیه، پیشنهاد می‌کنیم فهرستی طولانی از علایق فرد مورد نظر تهیه کنید. هر چه طولانی‌تر، بهتر! حالا تک‌تک سراغ هر یک از موارد فهرست بروید و درباره اینکه چه چیزی می‌توانید برای او بخرید که با این علایق، مرتبط باشد، حسابی فکر کنید. یادتان باشد قرار نیست هدیه‌ای که می‌دهید، همه این علایق را پوشش دهد. چنین چیزی تقریباً غیرممکن است! اما با انجام این بررسی‌های موردی، گاهی می‌توانید چند علاقه را حول یک ایده مشترک، با هم ترکیب کنید و چیزی بخرید که بتواند به‌طور هم‌زمان، پاسخگوی آن علایق باشد.

۲-به نیازهای فرد مقابل فکر کنید!

در دومین مرحله از راهنمای انتخاب هدیه، باید روی نیازها تمرکز کنید. هدایایی که بتوانند به معنای واقعی، نیازی را رفع کنند، هدایای ارزشمندی خواهند بود. پس زمانی را به فکر کردن درباره نیازها و خواسته‌های فرد مورد نظر اختصاص دهید. با توجه به شغل یا موقعیت او ممکن است نیازهای زیادی کشف کنید. اگر فرد مقابل، یک معلم است، آنگاه خرید یک کیف تازه، شیک و جادار که بتواند آن را جایگزین کیف مندرسِ فعلی‌اش کند، می‌تواند ایده بسیار خوبی باشد. گاهی هم به‌جای خرید انتخاب یک هدیه، می‌توانید خرید چند هدیه کوچک‌تر در قالب یک پکیج را مدنظر قرار دهید. مثلاً خرید پکیج لوازم‌التحریر برای یک دانش‌آموز، هدیه بسیار مناسبی می‌تواند باشد.

۳-کارآگاه بازی درآورید!

اگر دو مرحله قبلیِ راهنمای انتخاب هدیه نتوانستند در یافتن ایده‌ای مناسب، کمکتان کنند، آنگاه شاید بد نباشد قدری هم کارآگاه بازی درآورید! زیاد پیش می‌آید که در مرورگر کامپیوتر یا گوشی‌مان، محصولات مختلفی را جستجو کنیم که خرید آن‌ها برایمان جذاب به نظر می‌رسد و جالب اینکه در بسیاری مواقع، پس از مدتی، شاید این علاقه را فراموش می‌کنیم! ممکن است بودجه کافی برای خرید آن محصول را نداشته باشیم یا خرید آن را به هر دلیلی به زمان دیگری موکول کنیم. حالا شما هم می‌توانید در صورت امکان، مخفیانه به مرورگر گوشی یا کامپیوتر فرد موردنظر سرکی بکشید و با تایپ کلمه “خرید”، جستجوهای احتمالی قبلی‌اش را کشف کنید!

۴-سؤال بپرسید!

اگر خودتان نتوانستید درباره خرید هدیه مناسب، به جمع‌بندی خاصی برسید، ناامید نشوید. در چهارمین مرحله از این راهنمای انتخاب هدیه پیشنهاد می‌کنیم از دیگران درباره علایق یا نیازهای فرد مورد نظر کمک بگیرید. می‌توانید از دوستان یا اعضای خانواده‌اش بپرسید به چه چیزی بیشتر نیاز دارد؟ البته شاید بهتر باشد این کار را به‌طور غیرمستقیم انجام دهید. چون هر قدر هم به کسی که از کمک می‌گیرید، اعتماد داشته باشید، باز هم خطر افشای آنچه قرار است بخرید، وجود دارد. درواقع قبل از مبادرت به سؤال پرسیدن از دیگران، باید قبول کنید که این کار، ریسک لو رفتن کادویتان را به دنبال خواهد داشت. بااین‌وجود اگر حرفه‌ای عمل کنید و بتوانید به شکلی ماهرانه، از اطرافیان حرف بکشید، می‌توانید امیدوار باشید که مشکلی پیش نخواهد آمد.

۵-چیزی به او بیاموزید!

این مرحله از راهنمای انتخاب هدیه، کمی با مراحل قبلی فرق می‌کند. آیا تا حالا چیزی درباره هدیه دادن مدرن شنیده‌اید؟! ما قبلاً در یک‌چیز، مطلبی مجزا را به این موضوع اختصاص داده‌ایم که خواندنش را قویاً به شما پیشنهاد می‌کنیم. هدایا همیشه ماهیت مادی و فیزیکی ندارند. گاهی آموزش یک مطلب یا مهارت به کسی که دوستش داریم، می‌تواند باارزش‌ترین هدیه‌ای باشد که او در همه عمرش دریافت کرده است. نواختن گیتار؟ کار با یک نرم‌افزار؟ رانندگی؟ باغبانی؟ فرقی نمی‌کند! زمینه‌ها و موضوعات زیادی وجود دارند که انسان‌ها علاقه‌مند به یادگیری آن‌ها هستند. اگر فکر می‌کنید بهترین هدیه‌ای که می‌توانید به کسی بدهید، آموختن است، پس تعلل نکنید! چیزی ارزشمند به او یاد دهید.

۶-هدیه گرفتن را به یک چالش جذاب برای گیرنده تبدیل کنید!

در آخرین مرحله از راهنمای انتخاب هدیه، می‌خواهیم تأکید کنیم مأموریت هدیه دادن با انتخاب و خرید هدیه تمام نمی‌شود. شما یک مرحله حساس دیگر را پیش رو دارید که باید بتوانید به بهترین شکل ممکن از عهده انجام آن برآیید. پس‌ازآنکه هدیه مدنظرتان را به‌واسطه یکی از راه‌های قبل پیدا کردید، سعی کنید آن را به شکلی متفاوت به فرد موردنظرتان بدهید.

کمی خلاقیت به خرج دهید! مثلاً می‌توانید به‌جای پیچیدن هدیه در یک کاغذ کادوی معمولی، یک رویداد معمایی طراحی کنید! کاری کنید گیرنده برای دریافت هدیه‌اش، کمی به زحمت بیفتد. هدیه را در چند بسته بپیچید یا با طراحی چند مرحله، او را قدم‌به‌قدم در مسیر یافتن هدیه راهنمایی کنید. اگر برای همسر، مادر، پدر، فرزند، خواهر یا برادرتان هدیه می‌خرید، می‌توانید با یک آشنا که فقط خودتان او را می‌شناسید، هماهنگ کنید که در لباس یک پیک، بسته‌ای را تحویل فرد مورد نظر دهد! اجرایی کردن نقشه‌هایی ازاین‌دست یا سناریوهای غافلگیرکننده، جذابیت ماجرا را صدچندان می‌کند!

سخن آخر

با استفاده از این راهنمای انتخاب هدیه و قدری هم تلاش خودتان، شک نداریم که می‌توانید بهترین هدیه ممکن را به کسی که دوستش دارید، تقدیم کنید. لازم است دوباره یادآوری کنیم که نحوه‌ی دادن هدیه، گاهی حتی بیشتر از خود هدیه می‌تواند، گیرنده را سر ذوق بیاورد. پس به مورد آخر در این راهنمای انتخاب هدیه، توجه ویژه‌ای داشته باشید.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید