• ما را دنبال کنید

چگونه در محیط کار شادتر باشیم؟

همۀ ما صحبت‌ها و نصایح بی‌شماری درباره سختکوشی در محیط کار شنیده‌ایم. زمانی که صحبت از حرفه‌ای‌گری و ارتقای شغلی به میان می‌آید، همۀ حواس‌ها به سمت “افزایش بهره‌وری” در محیط کار پرت می‌شود. با این اوصاف، سلامتی روحیمان نیز به اندازه کیفیت بالای کارمان اهمیت دارد. سوالی که در اینجا پیش می‌آید این است که چطور می‌توان علی‌رغم بهره‌وری بالا در محیط کار خوشحال بود؟

*به خودتان جایزه بدهید.

اگر علاقه چندانی به وظایف شغلی هفته آینده‌تان ندارید می‌توانید با تعیین یک جایزه به خودتان انگیزه بدهید. برای مثال به خودتان بگویید: “اگر بتوانم این گزارش را به پایان برسانم از رستوران مورد علاقه‌ام سفارش غذا می‌دهم ” یا “فقط در صورتی آخر هفته را با دوستانم قرار می‌گذارنم که کارهای مربوط به پروژه را به اتمام برسد”. همچنین می‌توانید با ایجاد یک صندوق جوایز تا چند هفته به خودتان انگیزه بدهید.

*مانند یک کودک بازی کنید.

خب، خیلی هیجان‌زده نشوید (هنوز باید شغلتان را با جدیت انجام دهید)، اما بلند شدن از پشت میز و بازی کردن به مدت چند دقیقه تاثیر بسیار خوبی بر روحیه شما خواهد داشت. بازی کردن با یک پازل یا اسباب بازی کوچک مانند فرفره یا یویو برای چند دقیقه می‌تواند علاوه بر آرام کردن ذهنتان، خلاقیت را در آن شعله‌ور کند.

*برای خودتان گل بخرید.

هر از گاهی برای خودتان یک سبد گل بخرید. گل‌ها نه تنها زیبا و خوشبو هستند، بلکه نگاه کردن به آن‌ها می‌تواند انرژی بخش باشد و شما را خوشحال کند. وجود یک سبد گل می‌تواند به میزان قابل توجهی خلاقیت را در شما افزایش دهد و محیط کاری شادابی را برای شما و همکارانتان به وجود آورد.

*به موسیقی گوش دهید.

با گوش دادن به موسیقی در حین کار، حال و هوای ذهنی‌تان بهتر شده و میزان بهره‌وری‌تان افزایش می‌یابد. بنابراین بهتر است پلی‌لیستی از آهنگ‌های مورد علاقه خود ایجاد کرده و در طول روز به آن‌ها گوش دهید. البته باید یادآور شویم که از انتخاب موسیقی که باعث اختلال در تمرکزتان می‌شوند پرهیز کنید. اگر فردی هستید که به راحتی حواستان پرت می‌شود بهتر است تنها آهنگ‌های بی کلام را برای پلی‌لیست‌تان انتخاب کنید.

*به اینترنت روی بیاورید.

زمانی که یکسان بودن روند کار شما را خسته کرد می‌توانید کمی در وب‌سایت‌های سرگرمی یا صفحات مختلف در شبکه‌های مجازی جستجو کنید. هیچ اشکالی ندارد که در طول روز چند بار به وب‌سایت‌های مورد علاقه‌تان سر بزنید.

*مدیتیشن کنید.

امروزه احتمالاً شما هم مرتباً درباره مدیتیشن و یوگا می‌شنوید. شاید فکر کنید که این توضیحات اغراق‌آمیز هستند (و البته تا حدی درست فکر می‌کنید)، اما این دلیل نمی‌شود که تاثیر مدیتیشن در خوشحالی در محیط کار را دست کم بگیرید.

طی تحقیقی که مدرسه پزشکی هاروارد با همکاری موسسه نوروایمیجینگ در آلمان انجام دادند دریافتند افرادی که تا به حال در جلسات مدیتیشن شرکت نکرده بودند، پس از انجام آن توانستند احساسات خود را بهتر از قبل کنترل کنند. همچنین، وضعیت روحی و روانی‌شان بهبود پیدا کرد. بنابراین زمانی که در محیط کار خسته شدید، درب اتاقتان را ببندید، چشمانتان را روی هم گذاشته و مدیتیشن کنید.

*قدم بزنید.

بعضی اوقات تنها کاری که برای خوشحالی در محیط کار باید انجام داد این است که در اطراف محل کار خود کمی قدم بزنید. پزشکان کلینیک Mayo معتقدند قدم زدن نه تنها برای جسم‌تان مفید است، بلکه حال و هوایتان را نیز تغییر می‌دهد. پس بهتر است یکی از همکاران صمیمیتان را همراه خود ببرید و به مدت ۱۰ دقیقه پیاده‌روی کنید.

*غذاهای هیجان انگیز بخورید.

اگر هنوز ناهار نخورده‌اید یا قصد خوردن یک میان وعده را دارید، بهتر است به دنبال غذاهای هیجان انگیز و البته سالم باشید. سعی کنید غذاهایی انتخاب کنید که شادی بخش بودنشان از لحاظ علمی ثابت شده است. به علاوه اینکه شما می‌توانید در غذاهایی که دوست دارید مواد مغذی مورد نیازتان را نیز پیدا کنید.

*آب زیاد بنوشید.

شاید بپرسید نوشیدن آب چه ارتباطی با خوشحالی در محیط کار دارد، اما باید بدانید که نوشیدن آب تقریباً به همه چیز کمک می‌کند. بنابراین یک لیوان H2O همیشه روی میزتان داشته باشید. نوشیدن آب باعث افزایش تمرکز، جلوگیری از عطش و از بین رفتن سر درد خواهد شد. با نوشیدن آب، حس فوق‌العاده‌ای تمام وجودتان را فرا خواهد گرفت و میزان بهره‌وری‌تان در محیط کار چند برابر خواهد شد.

*لبخند بزنید.

لبخند زدن شما را خوشحال خواهد کرد. به همین سادگی! محققان کشف کرده‌اند که لبخند زدن (به طور طبیعی یا از روی اجبار) باعث می‌شود مغزتان به فعالیت فیزیکی که در حال انجام هستید واکنش مثبت نشان داده و آن را به عنوان فعالیتی مفرح شناسایی کند. به همین خاطر بهتر است گزارش‌هایتان را با لبخند بنویسید تا حس بهتری نسبت به کارتان داشته باشید.

*ورزش کنید.

تحقیقات نشان داده که انجام ورزش‌های ساده قبل، بعد یا حتی در حین کار باعث شادابی شما خواهند شد. شادابی در محیط کار نیز به معنای افزایش بهره‌وری در طولانی مدت است. بنابراین بهتر است که کارهای اضافی خود را در دفتر رها کنید و کمی از وقت استراحت خود را به ورزش مشغول شوید.

*به همکاران کمک کنید.

تحقیقات همچنان نشان می‌دهد نوع دوستی و کمک به دیگران باعث می‌شوند حس خوبی نسبت به خودمان داشته باشیم. زمانی که شما کمک کردن به همکارتان را در اولویت کاری خود قرار می‌دهید، در واقع سیستم سلامت ذهنی برای خودتان تعریف می‌کنید که منجر به رضایتمندی از خود می‌شود. پس بهتر است در روز ۱۰ دقیقه از وقت خود را صرف کمک به همکاران در پروژه سختشان کنید و تا آخر هفته از اثر رضایت‌بخش آن لذت ببرید.

*به اتفاقات خوب فکر کنید.

تحقیقات نشان داده است که فکر کردن به اتفاقات خوبی که در طول روز افتاده‌اند تاثیرات روحی، روانی و حتی جسمی بسیار خوبی برای شما خواهد داشت. این کار سبب خواهد شد که بتوانید راحت‌تر بخوابید، کم‌تر بیمار شوید و حتی خوشحال‌تر باشید.

*برای خودتان لیوان مخصوص بخرید.

همانطور که گفتیم برای آنکه بتوانید در محیط کار خوشحال باشید باید از وسایلی بر روی میز کار خود استفاده کنید که برایتان آشنا هستند و حس راحتی را به شما القا می‌کنند. برای مثال خریدن یک لیوان یا ماگ با طرحی که به آن علاقمندید باعث شادی‌تان خواهد شد. به این ترتیب هر بار که قصد نوشیدن چای یا قهوه دارید، طرح روی لیوان لبخندی به لبانتان می‌نشاند.

*خلاقیت به خرج دهید.

اگر میز کارتان کوچک است، زمان تغییر دکوراسیون فرا رسیده است! در چنین شرایطی بهتر است کمی خلاقیت به خرج داده و از فضای کم موجود بهترین استفاده را بکنید. اگر با چند همکار در یک اتاق هستید می‌توانید ایده تغییر دکوراسیون را با آنها نیز مطرح کنید. این کار باعث خواهد شد که همکارانتان را بهتر بشناسید.

*حداقل ۲۰ دقیقه از روز را به کارهای شخصی بپردازید.

مطمئناً هر یک از ما اموری شخصی داریم که باید در طول روز به آنها رسیدگی کنیم. اما گاهی اوقات، فشار ناشی از برخی از این امور مانند یک میخ در اعصابتان فرو می‌رود؛ در چنین زمانی است که اضطراب سراپای وجود را تسخیر می‌کند. به همین خاطر، بهتر است ۲۰ دقیقه از روز خود را به انجام تعدادی از امور شخصی‌تان اختصاص دهید. رسیدگی به امور شخصی استرس را از شما دور کرده و باعث خوشحالیتان در محیط کار خواهد شد.

*به جای نتیجه محور بودن تلاشتان را زیاد کنید.

آیا می‌خواهید بدانید چگونه در محیط کار خوشحال باشیم؟ سعی کنید در اولین گام کیفیت را بر کمیت ارجح بدانید. ردیابی و پیگیری تعداد فالوورها، سود حاصل از سرمایه و ساعات کاری مفید بسیار آسان است، اما این اعداد هیچ وقت نشان‌دهنده میزان خوشحالی شما نخواهند بود. پیشنهاد ما این است که کار خود را پیگیری کنید، بر روی اهداف کوچک تمرکز کنید و بدانید که موفقیت‌های بزرگتر در راه هستند. 

*عادات خود را تغییر دهید.

گاهی اوقات روزها مانند یکدیگر سپری می‌شوند و حس تکرار را تداعی می‌کنند. تکراری شدن روزها یکی از دلایل نارضایتی در محیط کار است. اگر شما هم چنین احساسی داری، زمان تغییر عاداتتان فرا رسیده است. برای مثال اگر هر روز با خودرو به سر کار می‌روید بهتر است  پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری را جایگزین آن کنید یا به جای آنکه تنها غذا بخورید، وعده روزانه غذا را با همکاران خود بگذرانید.

*برای یک تفریح برنامه ریزی کنید.

یکی از روش‌های خوشحالی در محل کار این است که همکاران خود را به برگزاری یک رویداد دعوت کنید. حال این رویداد می‌تواند تشکیل یک تیم فوتبال باشد یا یک حرکت دسته جمعی مانند کوهنوردی یا تماشای جدیدترین فیلم کمدی در سینما. داشتن چنین برنامه‌های تفریحی می‌تواند اشتیاق شما را در محل کار افزایش دهد.

*خوب بخوابید.

خواب عمیق به شما اجازه می‌دهد که در ساعات کاری به راحتی تمرکز کرده و در طول روز بهتر فکر کنید. این موضوع باعث می‌شود زمان کم‌تری را به کارهای فرعی گذرانده و بیشتر به کارها رسیدگی کنید. همچنین، اگر خوب نخوابید در محیط کار خسته و بد اخلاق خواهید بود. اتحادیه روانشناسی آمریکا طی تحقیقات خود دریافت که کارمندان آمریکایی که در روز به مدت ۸ ساعت استراحت می‌کنند از سایر کارمندان خوشحال‌تر و سرحال‌تر هستند.

*برای صبح خود برنامه ریزی کنید.

هر روز صبح ۱۵ دقیقه از زمان خود را به برنامه‌ریزی و تعیین اهداف روزانه‌تان اختصاص دهید. نیازی نیست که به خودتان سخت بگیرید و برنامه‌ای دشوار و غیرممکن برای خود بچینید. باید تمام تمرکز خود را بر روی یک یا دو موضوع معطوف کنید. به این ترتیب خواهید توانست اولویت‌های خود را شناخته و برای آن‌ها برنامه‌ریزی کنید.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید